Predictive factors of quality of life in acquired brain injury Factores predictores de calidad de vida en adultos con daño cerebral adquirido

Verdugo Alonso, Miguel Ángel; Fernández Sánchez, María; Gómez Sánchez, Laura Elisabet; Amor González, Antonio Manuel; Aza Hernández, Alba;

Revista: International Journal of Clinical and Health Psychology

Año: 2019

Volumen: 19

Número: 3

Páginas: 172-260

Background/Objective
The sequelae and the disability and dependence that follow an acquired brain injury (ABI) may result in a significant reduction in the quality of life (QoL) of those affected. The objective was to assess the QoL of a sample of Spanish patients with an ABI and analyze the influence of certain sociodemographic and injury-related variables on their QoL.

Method: The sample comprised 421 adults (60% male; M age=53.12; SD=14.87). Professionals and relatives assessed the patients’ QoL through the CAVIDACE scale, an ABI-specific tool based on the eight-domain QoL model.

Results: Univariate analyses showed statistically significant differences in the QoL scores in several sociodemographic (age, civil status, education level, prior employment status, type of home, level of supports, loss of legal capacity, recognized dependence, and degree of dependence) and injury-related (time since the injury, location of the injury, and presence of post-traumatic amnesia) variables. The multiple linear regression showed that loss of legal capacity, time since the injury, prior employment status, location of the injury, and degree of dependence were significant QoL predictors.

Conclusions: These findings provide knowledge for the development of programs aimed at reducing the negative impact of ABI on QoL.

EN CASTELLANO
Antecedentes/Objetivo
Las secuelas, discapacidad y dependencia que siguen al daño cerebral adquirido (DCA) pueden resultar en una reducción significativa en la calidad de vida (CV) de los afectados. El objetivo fue evaluar la CV de una muestra española con DCA y analizar la influencia de variables sociodemográficas y relacionadas con la lesión en su CV.

Método: La muestra comprendió 421 adultos (60% hombre; M edad=53,12; DT=14,87). Profesionales y familiares evaluaron la CV de los pacientes a través de la escala CAVIDACE, una herramienta específica para DCA basada en el modelo de CV de ocho dimensiones.

Resultados: Los análisis univariantes mostraron diferencias estadísticamente significativas en las puntuaciones de CV en variables sociodemográficas (edad, estado civil, nivel educativo, situación de empleo previa, tipo de hogar, nivel de apoyos, incapacidad legal, situación de dependencia reconocida y su nivel) y relacionadas con la lesión (tiempo desde la lesión, localización de la lesión y presencia de amnesia postraumática). El análisis de regresión múltiple mostró la incapacidad legal, el tiempo desde la lesión, la situación de empleo previa, la localización de la lesión y el nivel de dependencia como predictores significativos de CV.

Conclusiones: Estos hallazgos proporcionan conocimiento para el desarrollo de programas dirigidos a reducir el impacto negativo del DCA en la CV.

Resumen recogido de la página web

Página Web:

Acceder a la página web