Psychosocial factors affecting adults with intellectual disabilities with psychiatric disorders in Cali, Colombia

Verdugo Alonso, Miguel Ángel; Córdoba Andrade, Leonor; Restrepo Rivera, Angélica María; Tamayo Cardona, Julián Andrés; Peña Siabato, María del Pilar;

Revista: Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities

Año: 2009

Volumen: 6

Número: 3

Páginas: 173-179

ISSN: 1741-1122; 1741-1130 en línea

The objective of this study was to describe the psychosocial factors associated with the comorbidity between intellectual disability (ID) and psychiatric disorder of adults in the city of Cali, Colombia. Subjects were 50 dyads consisting of a carer and a person with ID. The Caregivers Questionnaire and the Integral Quality of Life Scale were adapted for use in the study. The analysis of information was based on three factors: person, family, and society. In the case of the personal factor, an adequate level of physical well-being and a good level of self-care were found in more than 60% of the adults with dual diagnosis, good adherence to treatment in 82%, and medium satisfaction in the individual-context relationship in 54%. With regard to the family factor, a high level of satisfaction of needs (84%) was found. Good family functioning was observed in 86%, while family participation in rehabilitation was reported to be between moderate and deficient in 60% of the cases. With respect to the social factor, cases of support between moderate and deficient were found in 68%, and a regular inclusion was observed in 48%. The authors conclude that the family functioning aspect appeared as the major protective factor, while the inclusion and social support were shown as the main risk factors.

Resumen realizado por los autores recogido de la publicación